Long live the Queen!

23 augustus 2017 - Victoria, Canada

Hallo allemaal!

Het is weer tijd voor een verhaaltje van mij vanuit het verre Canada. Op dit moment ben ik weer terug in Edmonton en daarom zal ik de achterstand qua verhalen een beetje in proberen te halen. Gezien ik nu voor een langere tijd op dezelfde plek zal zijn met enigszins goede wifi, hoop ik die belofte waar te kunnen maken. Ik was met mijn verhaal gebleven bij Vancouver Island. Op vrijdag 28 juli vertrok ik naar Victoria op Vancouver Island. Die nacht had ik in een AirBnb in Vancouver geslapen om de lange reis vanuit Portland enigszins op te breken. Vanaf het Greyhound station vertrok ik met de bus richting de pont. Door een Greyhoundbus te nemen voorkwam ik dat ik aparte kaarten moest kopen voor de stadsbus, regiobus en ferry.

Victoria is een prachtig stadje. De koloniale invloed is nog duidelijk terug te zien en dat maakt deze stad uniek in Canada. Het hostel in Victoria kan een uitdaging genoemd worden. De vrouwenslaapzaal waarop ik lag bevatte ongeveer 18 bedden. Er was geen lampje of stopcontact bij het bed en om 23.00 uur ging het licht op de slaapzaal uit. Dat betekent dus ’s avonds tot laat je telefoon volledig opladen in de kantine en vervolgens met een afgeschermd zaklampje half op de tast in je eigen bed proberen te belanden en niet per ongeluk bij je buurvrouw erbij te kruipen. Daarnaast werden van de 18 bedden er ongeveer 8 bezet door Aziatische dames. Nu heb ik in principe niets tegen Aziatische vrouwen, echter bleek dat Aziatische vrouwen hun dagcreme niet op hun gezicht smeren maar op hun gezicht slaan. Als zij dit elke ochtend rond 7.00 uur alle 8 tegelijk beginnen te doen, resulteert dit dus in een soort drumband op je kamer elke ochtend. Aangezien ik al zo’n ochtendmens ben, kon ik hier elke ochtend onwijs van genieten ;).

Naast de free of charge drumband was Victoria echter een heerlijke plek om een week te verblijven. Het hostel was op nog geen 3 minuten lopen vanaf de haven. Het was heerlijk weer en er was genoeg te zien. De stad is ook na zonsondergang prachtig omdat het overal verlicht is en de sfeer op straat onwijs gezellig is. Ik kon makkelijk uren achter elkaar doorbrengen met een boek in de haven, aan de zee of in beacon hill park. Daarnaast heeft Victoria allerlei leuke, authentieke winkeltjes en restaurantjes.

Ook heb ik een van de meest bijzondere excursies van mijn reis in Victoria gedaan. In Victoria ben ik namelijk gaan Whale watchen. Ik werd met 30 graden en volle zon in een prachtig fel oranje sumoworstelpak gehesen, ben op een Zodiac-boot gestapt en daar gingen we! Het was een geweldige ervaring. Alleen al een ritje op zo’n Zodiac-boot is al ontzettend gaaf. Je gaat onwijs hard en stuitert over de golven op zee, op weg naar het open water. En dat dikke pakkie heb je dus echt wel nodig, kwam toen ik achter. Op het water is het namelijk echt k-k-k-k-koooud! Onze gids Ian, van origine een Ier met nog een super zwaar accent, vertelde ons vanalles over het leven in de zee voor de kust van Victoria, liet ons het verse zeewier proeven (GADVERDAMME) en liet ons af en toe ook nog even lachen. Uiteindelijk spotten we 3 walvissen, een hele boel zeehonden en zeeleeuwen, wat havendolfijnen en 1 zeeotter. De zeeotter had de toepasselijke naam Harry Otter. Het was echt een onwijs tof avontuur en heel gaaf om die dieren in hun natuurlijke habitat te zien. Vooral de walvissen waren ongelovelijk om te zien. Je weet dat ze groot zijn, maar toch sta je versteld wanneer je ze in het echt ziet.

Voor de rest heb ik voornamelijk genoten van het heerlijke Europese aanvoelende sfeertje in het met vakantievierende Canadezen afgeladen stadje. Ik nam een tour door de parliament buildings, bezocht het Craigdarroch kasteel, nam een kijkje in de Fishermans Wharf en genoot vooral van de rust, van de zee en van de haven. Een zeer geslaagde week en echt een aanrader voor iedereen die Canada bezoekt.

Tot zover mijn avonturen in Victoria. Het was dus relatief rustig weekje waarin ik toch meer dan voldoende heb gezien. Bekijk vooral de foto’s om nog beter een idee te krijgen van Victoria. Bedankt voor het lezen, hopelijk heb ik jullie weer even kunnen vermaken en tot de volgende keer!

1. G.bannink:
    23 augustus 2017
    Ja ,Victoria is echt leuk
  2. Jannie Doedens-Ebbink:
    23 augustus 2017
    Zo te zien heb je erg genoten, nou ik ook hoor. ik wacht op vervolg.
  3. Erwin:
    4 september 2017
    Wanner komt het boek uit?