Cowboys and Sunshine

13 juli 2017 - Kelowna, Canada

Hallo allemaal, bij deze weer een nieuw bericht van mij. Terwijl mijn buschauffeur onze bus door de Rocky Mountains manoeufreert, heb ik besloten maar weer eens een update te schrijven over mijn avonturen hier in Canada. Het is een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb. Inmiddels is mijn avontuur all by myself begonnen. Na in Edmonton Canada Day the hebben gevierd met vuurwerk en familie, ben ik donderdag 6 juli op de Greyhound bus richting Calgary gestapt. Dat was het startpunt van mijn avontuur. De rit was heerlijk, velen malen beter dan ik verwacht had. Er zijn in de Canadese Greyhoundbussen stopcontacten, er is airconditioning, WiFi en zelfs een toilet aanwezig. Daarnaast zijn de bussen veel ruimer dan de gemiddelde Nederlandse tourbus (lees: twee keer zo veel beenruimte). Eenmaal aangekomen in Calgary kon ik heel gemakkelijk de C-train (ze noemen hier de tram een train) nemen en binnen 15 minuten stond ik bij mijn hostel op de stoep.

Het hostel was heerlijk. Schoon, ruim en ik had een kamer met alleen meiden. Het ontbijt was inclusief en speciaal voor de Stampede week was er ook elke avond een gratis hotdog-barbecue. Nog geen 10 minuten na ik op de kamer was, kwam er een meisje de kamer binnengelopen met een zeer bekend accent. Jawel, de eerste persoon die ik tegenkwam was een Nederlands, vierentwintigjarig, net afgestudeerd meisje. Het was heerlijk om weer even echt Nederlands met iemand te spreken.

De volgende dag was ik vroeg uit de veren want dat was de dag waarop de stampede begon. Om 9.00 uur ’s ochtends begon de parade en ik had om 8.00 uur bij het ontbijt afgesproken met Corina, een zwitsers meisje ook uit mijn dorm.

Pauze...

Tja, en zo is het weer een paar dagen later, had je in de bus geen zin meer om een blog te schrijven en moet je nu heel goed nadenken wat er ook al weer allemaal gebeurd is ondertussen. Oh ja, de Stampede parade. Het was heel leuk, maar vooral ook heel heet en druk. De parade was wel wat kleiner dan ik me had voorgesteld. Het was een beetje zoals ik me een carnavalsoptocht in Brabant voorstel. Niet zo extreem groot als je het verwacht maar met een hele boel mafkezen die het samen ontzettend naar hun zin hebben. Vervolgens zijn we naar het Stampede park gegaan, waar we een aantal gratis cowboyshows en de rodeo van die dag hebben gezien. Het was heel gaaf om een keer mee te maken. Bij de eerste man die van een stijgerend paard van denk je nog ‘Au, waarom wilde ik dit ook al weer zien?’, maar bij de derde ben je al net zo hard aan het mee juichen als alle Canadezen en Amerikanen om je heen. ’s Avonds kwam ik per toeval een Australische PhD’-er tegen die Immigratie-recht in Amsterdam gedaan had de afgelopen 6 maanden. Omdat de band tussen rechtenstudenten onderling zo enorm groot is, waren we natuurlijk genoodzaakt de avond samen in een bar door te brengen (hetgeen je hier trouwens een rib uit je lijf kost, want je betaalt al snel 5 euro voor een klein blikje bier). De kosten mochten de pret echter niet drukken, we hebben het ontzettend gezellig gehad.

De volgende dag ben ik wat rond gaan dwalen in Calgary zelf. Verrassend genoeg is in Calgary zelf niet zo veel te beleven. Binnen een halve dag had ik de highlights gezien en zelfs even aan de rivier (Bow River) die door de stad stromt gezeten en gechilld. Daarom besloot ik eind van de middag de familie Camphuis op te zoeken die op dat moment in de Calgary Zoo waren. Hoewel de dierentuin het lang niet haalt bij onze eigen Burgers Zoo, was het wel leuk om al het Canadese wildlife voor het eerste te zien. Zo weet ik nu ook waar ik op moet letten op het moment dat ik ze tijdens de rest van mijn rondreis in het wild tegen komen.

Inmiddels zit ik in Kelowna. Hier ben ik zondag 9 juli aangekomen. Ook dit hostel is gelukkig weer heel leuk, al is het wel het andere uiterste. Het is veel meer een chaos, maar ook heel gezellig. Iedereen praat met iedereen en er is altijd wel iemand die je een biertje of een wijntje aanbiedt. Mijn eerste dag in Kelowna heb ik downtown gespendeerd. In de hitte heb ik geprobeerd een museum te vinden dat wel open was. Tervergeefs. Hierdoor kwam ik echter wel heel wat mooie kunst tegen en een leuk park waar je in de schaduw aan het Okanagan-meer kunt chillen.  ’s Avonds was het 50% off pizza night in het hostel, and you can’t say no to that! Dit resulteerde echter wel in drinking games (heeeeel vervelend) en een klein katertje de volgende dag.

Gelukkig was daar de beste remedie voor een kleine katertje, de lakeshore wijntour. De hele dag wijnleuten en een beetje decadent doen. Tijdens mijn bestuursjaar heb ik al goed geoefend met decandent doen dus ondanks mijn shorts, teenslippertjes en rugzak, paste ik er goed tussen. 5 wijnerijen, een lichte lunch en 35 graden. Het was leuk, ik heb met twee Canadese meiden nog een zesde wijnerij en een restaurantje bezocht, maar ’s avonds wel met een kop thee op de bank doorgebracht... om te voorkomen dat ik mijn laatste dag in Kelowna in bed zo moeten spenderen omdat ik de zon niet aan kan.

Vandaag was mijn laatste dag in Kelowna. Ik sliep uit, ik wandelde wat rond, ik bezocht een museum of twee en ging weer op mijn plekje in het park liggen. Ik las een boekje, luisterde wat muziek en lived the good life. Na twee intensieve dagen en veel te veel hitte en zweten had ik het wel verdiend vond ik zo. Daarnaast werd er vanochtend ook aangegeven dat de luchtkwaliteit slecht was door een combinatie van de hitte en de rook vanuit de bosbranden in de omgeving, er werd daarom ook aanbevolen niet te veel zware activiteit te ondernemen. Wie ben ik om daar tegen in te gaan?

Tot zo ver deze nieuwe update. Ik geniet met volle teugen van mijn solo-reis, hoewel de heimwee toch steeds weer terug komt. Gelukkig heb ik nu vaak overdag niet eens tijd om heimwee te hebben, want daar ben ik veel te druk voor, haha. Morgen pak ik de Greyhound naar Vancouver, waar ik een week zal verblijven. Ik ga mijn best doen om na die week weer een update te maken, maar ik beloof niets! Want daar is het hier veel te leuk voor. Aufwiederhören Leute, es geht euch gut!

(waarom een Duitse afsluiting? Ach, ik zit ondertussen met een Duits meisje te kletsen en dat is weer eens wat anders he ;))

1. Andre:
    13 juli 2017
    Nou je hebt het ondanks de heimwee naar je zin lees ik. Veel plezier verder nog
  2. Christa:
    mooi verhaal weer.
    geniet ervan
  3. Esther:
    13 juli 2017
    leuk verhaal Yvette geniet er nog van
  4. Jannie Doedens-Ebbink:
    13 juli 2017
    zo te zien was daar genoeg te drinken, je was toch wel wat bescheiden hoop ik :-)
  5. Ben Doedens:
    16 juli 2017
    wijnerij
    Leuk geprobeerd, deze "vertaling" van winery. Alleen de Dikke van Dale kent het woord niet. Maar als je nog even volhoudt komt het er misschien nog van.
    Bij Kelowna ging me een lichtje branden. Ik zei tegen Jannie dat het de partnerstad van Veendam is. Prompt stuur jij foto's van het Veendam Park in Kelowna. Veendam is in 1945 mede bevrijd door een Canadees regiment uit Kelowna. Elk jaar kwamen nog wel enkele oud-strijders naar Veendam op 4 en 5 mei. Inmiddels zijn de nog levenden zo oud, dat dit nu wel zo langzamerhand is afgelopen. Maar de stedenband blijft, ook al was er een politieke partij die de kosten er van weg wilde bezuinigen. Ik heb nog even gekeken of dit regiment ook betrokken is geweest bij de bevrijding van Deventer, maar dat was niet het geval.

Je gaat nu naar Vancouver. Deze stad is verbonden met Coevorden op onderstaande wijze.

n het Canadese Vancouver stond tot voor kort een replica van het kasteel. Deze is gebouwd ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van Vancouver en de Expo '86. Het kasteel is daar op 80% van de ware grootte neergezet, als cadeau van de Coevordense bevolking. Coevorden heeft een bijzondere band met Vancouver vanwege de Britse marine officier George Vancouver,die onder James Cook in 1792 de westkust van Canada (Brits Columbia) verkende. Hij gaf zijn naam aan het eiland voor de kust, Vancouver Island. Het zich door de ‘gold rush’ ontwikkelende Granville Island kreeg in de 1886 de naam Vancouver.[3] De voorouders van George Vancouver kwamen uit Coevorden en heetten daar Van Coeverden (Van Coevorden). Van Coevorden is uiteindelijk via Vancoeverden en Vancoever verbasterd naar Vancouver. Tegenwoordig staat de replica in het attractiepark Fantasy Gardens in Richmond. Dit is een voorstad van Vancouver.
  6. Jacqueline thijssen:
    17 juli 2017
    Nou een super reis...en mooie verhalen.maar geniet er van
  7. G.bannink:
    24 juli 2017
    leuk verteld
  8. Josje:
    11 augustus 2017
    Ha lieve Yvette,

Wat schrijft je toch ontzettend leuk! Ik heb genoten van je verhaal en reiservaringen. Ik ben enorm blij dat je zo aan het genieten bent en zoveel leuke mensen al hebt ontmoet. Keep that spirit! Liefs uit regenachtig Holland, Josje