Ice Ice Baby!

17 juni 2017 - Reykjavík, IJsland

Na een toch wel emotioneel afscheid op Schiphol, is het dan toch echt begonnen: mijn avontuur. Mijn eerste, echte, eigen avontuur naar de andere kant van de wereld. Iet wat gespannen ga ik door de douane, ga wat belastingvrij winkelen en haal een frappucino en een salted caramel and pecan brownie bij de Starbucks (even vast wennen aan het lokale voedsel op de plaats van bestemming). Na toch nog even een snel belletje met vriendlief, ga ik richting de gate en verover een stoeltje naast een smakkende amerikaan die er 20 minuten over doet om een snickers weg te werken. ‘Tja’ denk ik, ‘daar zit ik dan’. Ik, ik en mezelf vervelen ons nu al en het duurt nog 1,5 uur voor we uberhaupt de lucht in gaan.

Het gevoel dat ik op Schiphol had, heb ik nu inmiddels gelukkig niet meer. Na 5 dagen zit mijn Ijslandse avontuur er inmiddels al weer bijna op. Morgen om 13.00 uur Ijslandse tijd word ik opgehaald vanaf mijn hostel om richting het vliegveld te gaan en aan mijn eigenlijke avontuur te beginnen. Ik zal de overige 6 uur en 40 minuten naar de andere kant van de wereld vliegen en dan om 17.25 uur lokale tijd in Edmonton aankomen.

Ijsland is een land waaraan ik moest wennen, maar wat ik heb leren waarderen. Ik heb zelf altijd een enorme hekel aan mensen die gaan ‘reizen om zichzelf te ontdekken en ontwikkelen’. Toch moet ik nu al toegeven dat ik veel van mijn paar dagen in Ijsland heb geleerd. Zo heb ik nog meer dan anders de prachtige natuur gewaardeerd. Daarnaast overheerste de eerste dag de gedachte dat Ijsland super duur is, nu op de laatste dag werd het juist de uitdaging om zelfs in dit land te budgetteren en voor weinig geld een maaltijd samen te stellen. Waar ik de eerste dag chagarijnig werd van de eerste, beste druppel regen, liep ik vanochtend vrolijk in de regen door het Reykjavik Open Air Museum te stampen.

Al deze enooooorme verrijkingen, ontwikkelingen en openbaringen zijn natuurlijk niet uit de lucht komen vallen. Ik heb gewoon ontzettend toffe dingen gezien, gedaan en meegemaakt. Zo had ik de eerste dag gepland om Reykjavik centrum in te gaan. Die ochtend veranderde opeens het plan en voor ik het wist was ik met mijn kamergenoot van die afgelopen nacht in een Nissan Micra  onderweg naar de zuidkust van Ijsland. We bezochten daar onder andere een prachtige kustplek net onder Reykjavik met een toffe, oude vuurtoren, we bezochten de burg tussen het Amerikaanse en het Europese continent en een aantal hot springs, en ondertussen reden we door prachtige natuur en over wegen die op zijn minst uitdagend genoemd kunnen worden. Zo blijkt direct op de eerste echte dag dat je onverwachts in een heel tof mini avontuur terecht kunt komen!

Voor de tweede dag had ik een een guided tour naar een vulkaankrater en de zogenaamde ‘Golden Circle’ (een nationaal natuurpark, de grootste geysers en de gouden watervallen) geboekt. Dit is de meest populaire en voorkomende tour in Ijsland en door iedereen werd het een ‘must do’ genoemd. Dit klinkt misschien heel positief, maar een dergelijke, overal geadverteerde en door iedere touringcompany geprezen tour vind ik juist vaak een afknapper. Toch, omdat ook een aantal hostelgenoten riepen dat het echt de moeite waard was, boekte ik de tour, en daar heb ik geen spijt van gekregen. Ik kan eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo iets prachtigs heb gezien. Wellicht dat ik natuur in Canada ga zien die deze ervaring evenaren of zelfs overtreffen, maar deze tour was echt indrukwekkend (en dat zeg ik niet alleen door de rotte eierenlucht die van de geysers af komen en overigens hier overal in Ijsland van het water afkomt).

De laatste twee dagen heb ik in Reykjavik zelf doorgebracht. Na een overtuigend verkooppraatje van de receptionist van mijn hostel, kocht ik een 24h Reykjavik Card. Hiermee kon ik 24 uur gratis de stadsbus gebruiken, een aantal musea bezoeken en was de entree van een aantal andere 'highlights of the City' gratis. Helaas bleek Reykjavik zelf tegen te vallen. Hoewel het zeker zijn mooie kanten heeft, zoals de Hallgrimskirkja, het gemeentehuis met zijn vijver en het Harpa, bleek Reykjavik vooral vol te zitten met souvenirsshops en typische touristenrestaurants. Daarnaast heb je aan een halve dag voldoende om de hele stad te zien. Kanttekening: als je dat doet na 2 dagen de natuur in geweest te zijn, dan heb je wel flink strakke kuitjes hoor! Uiteindelijk was ik dus blij met mijn Reykjavik card waarmee ik ook nog het Nationale museum in kon om de geschiedenis van Ijsland te leren kennen en het openlucht museum om de lekker terug in de tijd in andermans huis te gluren. Wel moet ik zeggen dat de Reykjavikse dierentuin me wat tegenviel. Die zat namelijk vol met kippen, cavia’s en konijnen. De enige ‘bijzondere’ beestjes die daar te vinden waren, waren de op één hand te tellen zeehondjes (welke je in IJsland ook gewoon aan de kust kunt zien).

Ik loop natuurlijk wat te zeuren over Reykjavik, maar al met al is Ijsland een prachtig land. Een land waar ik zeker nog eens terug wil komen. Hoewel ik het dan wel wat anders aan zou pakken (denk: een iets ruimer budget, een huurauto en een privékamer in een iets beter hotel). Mijn laatste nachtje gaat nu beginnen en dan is hoofdstuk 1 van mijn avontuur al weer afgelopen. Ik ga me klaar maken voor hoofdstuk 2, en dus tot de volgende keer maar weer! Of zoals ze in Ijsland zeggen: þangað til næst!

1. Erwin:
    Genieten en blijven genieten. Vooral van de strakke kuiltjes.. Haha
  2. Andre:
    20 juni 2017
    Mooie foto's Yvette mooi land zo te zien.
  3. Esther:
    20 juni 2017
    Leuk Yvette kunnen we je een beetje volgen
  4. Esther:
    Gelezen mooi hoor
  5. Jannie Doedens-Ebbink:
    20 juni 2017
    Had je nog een wasknijper willen sturen maar tegen die tijd dat die over is was je daar al weer weg. Veel plezier en geniet. Groetjes aan Trucs en de rest.
  6. Jannie Doedens-Ebbink:
    Veel plezier
  7. Ries:
    20 juni 2017
    Yvje, wat een leuk verhaal. En wat een toffe dingen. Ook heb ik wat van je verhaal geleerd: die dierentuin hoef ik niet te zien. Kusje vanuit Utrecht. Geniet!!! Love you
  8. Esther van der Wal:
    21 juni 2017
    We volgen je, leuk :) en ik voorspel je nog tig meer kleine en grotere onverwachte avonturen, dat is het gave van (alleen) reizen!
  9. Josje:
    23 juni 2017
    Ha lieve Yvette,

Ik ben geabonneerd op je blog. Ik ga je leuke verhalen en mooie foto's dus zeker lezen en volgen. Wat schrijf je leuk! En die foto's... prachtig! De natuurlijk in IJsland ziet er echt heel groen en mooi uit. Maar geisers die naar rotte eieren stinken....? Iehl. Heb daar nog nooit van gehoord. Laat die lucht maar mooi in IJsland.

Inmiddels ben je in Canada. Ik kan niet wachten totdat de volgende blog komt. Ik ben heel erg benieuwd wat je daar zoal hebt gezien en beleefd. Meid, ga enorm genieten en zorg goes voor jezelf. En zoals oma altijd zegt: doe voorzichtig. Veel liefs, Josje
  10. G.bannink:
    28 juni 2017